ΘΑΛΑΣΣΟΚΟΣΜΟΣ || επισκεφθείτε το

Το ενυδρείο «Θαλασσόκοσμος» στο Ηράκλειο της Κρήτης προσφέρει στους επισκέπτες του μια πρωτόγνωρη εμπειρία ενός ταξιδιού στο μυστηριακό κόσμο της θάλασσας και των θαλάσσιων οργανισμών της Μεσογείου.

Το Ενυδρείο Κρήτης σκοπό έχει να ενημερώνει και να επιμορφώνει για θέματα που αφορούν το θαλάσσιο περιβάλλον, να προκαλεί το σεβασμό και την αλληλεγγύη προς το μοναδικό κόσμο της Μεσογείου και να εμπνέει μικρούς και μεγάλους να ευαισθητοποιούνται και να κινητοποιούνται για θέματα που αφορούν το υγιές μέλλον του θαλασσίου περιβάλλοντος.


Το Ενυδρείο καταλαμβάνει έκταση 5.000τμ περίπου και είναι τμήμα του ευρύτερου κτιριακού συγκροτήματος του Θαλασσόκοσμου (ΕΛΚΕΘΕ Κρήτης), συνολικής έκτασης 60.000τμ που περιλαμβάνει το κεντρικό κτίριο έρευνας & διοίκησης (~5.500τμ) και τις εγκαταστάσεις ιχθυοκαλλιεργειών AquaLabs (~3.500τμ). Ο Θαλασσόκοσμος, ως κτιριακό σύμπλεγμα που φιλοξενεί δραστηριότητες έρευνας, τεχνολογίας, εκπαίδευσης και αναψυχής τόσο ως προς το μέγεθος όσο και ως προς τον πρότυπο σχεδιασμό του είναι ο μεγαλύτερος χώρος της Μεσογείου στο είδος του. Η θέση του Θαλασσόκοσμου είναι επίσης προνομιακή, αφού αναπτύχθηκε στο παραλιακό τμήμα της πρώην Αμερικανικής Βάσης Γουρνών, 15 χιλιόμετρα από την πόλη του Ηρακλείου και πολύ κοντά στην πλέον τουριστική περιοχή της Κρήτης που εκτείνεται από τις Γούρνες Ηρακλείου, προς τη Χερσόνησο και τον Αγ. Νικόλαο.

Το συνολικό μέγεθος του ενυδρείου σχετίζεται με την εγκατάσταση πολλών δεξαμενών-ενυδρείων διαφόρων μεγεθών, μερικά από τα οποία είναι πραγματικά εντυπωσιακά σε όγκο (60.000 λίτρων). Έτσι, έγινε δυνατό να φιλοξενηθούν οργανισμοί μεγάλου μεγέθους (πχ. καρχαρίες, σελάχια, τοννοειδή κλπ), να υπάρχει ο αναγκαίος ζωτικός χώρος για τα φιλοξενούμενα είδη όπως επίσης να γίνει εφικτή η αναπαράσταση των φυσικών βιοτόπων των ειδών μέσα στα ενυδρεία τους. Το αποτέλεσμα αυτού του σχεδιασμού συμβάλλει στην αύξηση τόσο του εντυπωσιασμού όσο και στην πληροφόρηση και γνώση που επιθυμούμε να προσλαμβάνει ο επισκέπτης.

 
ΠΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΚΝΩΣΣΟΥ || επισκεφθείτε το

Το πιο αξιόλογο σημείο της Κρήτης είναι βέβαια η Κνωσός, το μεγαλύτερο, ισχυρότερο και πιο εντυπωσιακό από τα μινωικά ανάκτορα. Η Κνωσός, η αγαπημένη στάση κάθε επισκέπτη της Μεγαλονήσου. Όπως είπε ο Καζαντζάκης, "στην Κνωσό χτυπάει αλλιώς η καρδιά σου, κι ο νους σου πλημμυρίζει από ερωτηματικά".Εδώ βρίσκονται τα ερείπια του μεγαλύτερου παλατιού, του μινωικού πολιτισμού. Σ' αυτό το παλάτι κατοικούσε ο Μίνωας, απόγονος του της δυναστείας του μυθικού Μίνωα, που γεννήθηκε από την ένωση της Ευρώπης με το Δια. Ο Μίνωας, ιδρυτής της μεγάλης ναυτικής Κρητικής δύναμης, ο τρόμος των πειρατών, ο σοφός νομοθέτης και ο αρχηγός της μινωικής θρησκείας.

Ο μύθος του Μινώταυρου θέλει να δείξει την παντοδυναμία του Μίνωα και την υποτέλεια της Αθήνας στην Κρήτη. Ακόμα δείχνει το μέγεθος και το πολύπλοκο της διάταξης των xώρων του ανακτόρου, όπου κάποιος επισκέπτης χωρίς συνοδό θα χανόταν. Γύρω από το ανάκτορο δημιουργήθηκε η αρχαιότερη και ενδοξότερη πόλη της Κρήτης και αναπτύχθηκε ο μινωικός πολιτισμός. Η πόλη κατοικήθηκε από τη νεολιθική εποχή γύρω στο 6000-5000 π.Χ και αποτέλεσε τον πυρήνα για την δημιουργία του πρώτου ελληνικού κράτους, της πρώτης θρησκείας, της πρώτης τέχνης με ελληνικό χαρακτήρα.

Το ανάκτορο κατασκευάστηκε πάνω στο ύψωμα Κεφάλα, δίπλα στο ποταμό Καίρατο στη μέση εύφορης κοιλάδας, και καταλαμβάνει μια έκταση 22.000 τ.μ.. Γύρω απ' αυτό απλωνόταν η πόλη που την κατοικούσαν 80.000-100.000 άνθρωποι. Λιμάνια της ήταν η Αμνισός και τo Ηράκλειο. Οι κτήσεις της έφταναν από τις ανατολικές περιοχές του Ψηλορείτη μέχρι τη Λυττό, στις δυτικές πλαγίες της Δίκτης. Κατά τους ιστορικούς χρόνους (8ο-6ο π.Χ.αι.), είχε αντίζηλες τις πόλεις της Γόρτυνας και Λυττό. Τον 3ο π.Χ.αι. συμμάχησε με τις άλλες Κρητικές πόλεις, εκστράτευσε κατά της Λυττού αλλά δεν κατάφερε να την υποτάξει. Αργότερα όμως, όταν οι Λύττιοι έλειπαν σε εκστρατεία την κατέλαβε και την κατέστρεψε ολοσχερώς. Το 166 π.Χ. συμμάχησε με την Γόρτυνα και κατέστρεψαν τη Ραύκο, σημερινό Αγιο Μύρωνα. Τους πρώτους Χριστιανικούς χρόνους έγινε έδρα επισκοπής, η οποία αργότερα, μεταφέρθηκε στην Ραύκο. Καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Αραβες και ο χώρος ερημώθηκε. Στην Ενετοκρατία δημιουργήθηκε ένας μικρός συνοικισμός με το όνομα Μακρυτοιχος.

Η Κνωσός έκοψε πολλά νομίσματα. Τα περισσότερα παρίσταναν τον Μινώταυρο να κρατά στο χέρι του πέτρα. Ακόμα παριστάνεται ο Λαβύρινθος, άλλοτε τετράγωνος, άλλοτε κυκλικός και αναγράφεται η λέξη "ΚΝΩΣΙΩΝ". Επίσης εικονίζεται το κεφάλι της Αθηνάς, που ήταν η προγονική θεά των Κνωσίων, και η Δήμητρα, μια και οι Κνωσιοι περηφανεύονταν ότι ήταν οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν το σιτάρι σαν τροφή. Αλλά πάντοτε, στα νομίσματα της Κνωσού, όλων των εποχών, ακόμα και στα Ρωμαϊκά που απεικόνιζαν τα κεφάλια Ρωμαίων Ύπατων, στην άλλη πλευρά απεικονιζόταν και ο Λαβύρινθος.

 
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ || επισκεφθείτε το

Το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης παρουσιάζει μια συνολική εικόνα της ιστορίας της Κρήτης από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες έως τη σύγχρονη εποχή. Ιδρύθηκε το 1953 από την Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, η οποία είχε συσταθεί δύο χρόνια νωρίτερα. Στεγάζεται σε διώροφο νεοκλασικό κτήριο, το οποίο κατασκευάσθηκε το 1903 στη θέση παλαιότερου μεγάρου της οικογένειας Καλοκαιρινού. Το νέο κτήριο, σε σχέδια Κ. Τσαντηράκη, σαφώς επηρεασμένο από τις μορφολογικές λύσεις του παλαιότερου, έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Η επέκταση του Μουσείου προς τα δυτικά, αποτέλεσε εγχείρημα συνδυασμού της μοντέρνας με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική.

Αρχικός στόχος των ιδρυτών του Ι.Μ.Κ. υπήρξε η συγκέντρωση και διαφύλαξη ενός πολύτιμου αρχαιολογικού, εθνογραφικού και ιστορικού υλικού από την μεσαιωνική και τη νεότερη περίοδο της ιστορίας της Κρήτης. Η διαδικασία εμπλουτισμού των συλλογών, επέκτασης των εκθεσιακών χώρων και επαναπροσδιορισμού των στόχων του Μουσείου, υπήρξε διαρκής. Η πλούσια ερευνητική και εκδοτική δραστηριότητα της Ε.Κ.Ι.Μ., η οργάνωση περιοδικών εκθέσεων, η εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η χρήση οπτικοακουστικών μέσων, εντάσσονται στα πλαίσια ενός σύγχρονου παιδαγωγικού ρόλου που υιοθέτησε στην πορεία το Ι.Μ.Κ. Στα ίδια πλαίσια εντάσσεται και η διαδικασία σταδιακής επανέκθεσης των συλλογών του, με στόχο την προσέγγιση μιας ευρύτερης ομάδας επισκεπτών, στους οποίους θα δίνεται η δυνατότητα κατανόησης των πολλαπλών όψεων του ιστορικού γίγνεσθαι στην Κρήτη, από τους πρώτους βυζαντινούς χρόνους ως τις μέρες μας.

Ο επισκέπτης αρχίζει την περιήγησή του από την Αίθουσα Ανδρέα Γ. Καλοκαιρινού, στην οποία παρουσιάζεται μια επισκόπηση της κρητικής ιστορίας με αντιπροσωπευτικά εκθέματα απ' όλες τις συλλογές και τις χρονολογικές περιόδους. Κυρίαρχο έκθεμα αποτελεί το ομοίωμα (διαστάσεων 4 x 4 μ.) της πόλης του Χάνδακα (Ηράκλειο) των μέσων του 17ου αιώνα, εποχή της μεγάλης ακμής της πόλης κατά την Ενετοκρατία. Οι σαράντα φωτεινές δέσμες που σκοπεύουν τα σημαντικότερα μνημεία, ενεργοποιούνται από τους επισκέπτες.

Οι Συλλογές Κεραμεικών και Γλυπτών που ακολουθούν, είναι διαρθρωμένες χρονολογικά. Ξεκινούν από την Α΄ Βυζαντινή περίοδο και καταλήγουν, η πρώτη στην Οθωμανική και η δεύτερη στην Ενετική περίοδο. Στα πλαίσια της χρονολογικής αυτής διάταξης έχουν οργανωθεί επιμέρους θεματικές ενότητες (εγχώρια και εισηγμένη κεραμεική, κεραμεική πολυτελείας και καθημερινής χρήσης, εκκλησιαστική και αστική αρχιτεκτονική, ύδρευση κ.λπ.), οι οποίες προσφέρουν στον επισκέπτη επιπλέον πληροφορίες για τις συνθήκες διαβίωσης του πληθυσμού.

Ιδιαίτερα πλούσια είναι η Νομισματική Συλλογή του Ι.Μ.Κ., στην οποία αποτυπώνονται όλες οι φάσεις της κρητικής οικονομικής ιστορίας από την πρώιμη χριστιανική περίοδο ως και τον 20ο αιώνα, μέσα από νομίσματα (μεμονωμένα και «θησαυροί»), χαρτονομίσματα, μετάλλια, μολυβδόβουλα, νομισματικά κοσμήματα και σχετικό με όλ' αυτά αρχειακό υλικό.

 
ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ (επισκεφθείτε το website)

Ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκη γεννήθηκε το 1883 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Τα πρώτα του γράμματα τα έμαθε στην ιδιαίτερη πατρίδα του και τη Νάξο, οπού η οικογένεια του εγκαταστάθηκε το 1897. Το 1901 τελείωσε το γυμνάσιο με χίλιες στερήσεις λόγω της φτώχειας του. Στην τελευταία τάξη του γυμνασίου γνώρισε την Γαλάτεια Αλεξίου, με την οποία συνδέθηκε και το 1911 παντρεύτηκε. Το 1924 χώρισαν και δύο χρόνια αργότερα παντρεύτηκε την Ελένη Σαμίου. Παιδιά δεν απόκτησε.

Μετά την αποφοίτηση του από το γυμνάσιο ήλθε στην Αθήνα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή του πανεπιστημίου, από όπου πήρε το δίπλωμα του το 1906. Η οικονομική του κατάσταση ήταν τέτοια που τον υποχρέωσε να εργάζεται και να μελετά παράλληλα.

Παρ’ όλες όμως αυτές τις δυσκολίες κατάφερε να αποκτήσει μια αξιόλογη μόρφωση. Μετά τις νομικές του σπουδές πήγε στο Παρίσι, οπού για τρία χρόνια (1907-1909) παρακολούθησε μαθήματα φιλοσοφίας. Εκεί είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τις φιλοσοφικές ιδέες του Μπερξόν και του Νίτσε.Ο Καζαντζάκης ήταν ένας ιδιόρρυθμος τύπος, που του άρεσαν τα ταξίδια και έτσι επισκέφτηκε πολλά μέρη της Ευρώπης και της Ασίας.

Το 1919 πήγε στην Ελβετία και τη Ρωσία, αργότερα στη Βιέννη, το Βερολίνο, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιαπωνία, την Κίνα, την Αγγλία τη Γερμανία κ.α. Πολλές από τις ταξιδιωτικές του εμπειρίες τις κατέγραψε αργότερα σε βιβλία. Καρπός των ταξιδιών του ήταν τα έργα του "Αγγλία" (1941), "Ρουσία" (1956), "Ιαπωνία - Κίνα" (1956), "Ισπανία" (1957), "Ιταλία" (1965). Το 1948 πήγε στην πόλη Αντίμπ της Γαλλίας οπού εκεί αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά με τη λογοτεχνία και την περίοδο εκείνη έγραψε τα πιο σπουδαία έργα του.

Ο Νίκος Καζαντζάκης εμφανίσθηκε στα γράμματα το 1906 με το μυθιστόρημα "Όφις και Κρίνος", ένα βιβλίο ηδονής και θανάτου όπως το χαρακτήρισαν τότε οι λογοτεχνικοί κύκλοι. Τον ίδιο χρόνο δημοσίευσε το δοκίμιο "Η αρρώστια του αιώνος", καθώς και μερικά ποιήματα με το ψευδώνυμο "Κάρμα Νιρβάμη". Το 1910 ήταν πια ώριμος λογοτεχνικά και γράφει το έμμετρο δράμα "Πρωτομάστορας".
Με το έργο αυτό ο Νίκος Καζαντζάκης άρχισε ουσιαστικά τη λογοτεχνική του πορεία . Τότε χρησιμοποίησε για πρώτη φορά το ψευδώνυμο "Πέτρος Ψηλορείτης". Ξεπερνούν τα δέκα τα μυθιστορήματα του Καζαντζάκη και απ’ άυτά τα σπουδαιότερα είναι τα "Οι αδερφοφάδες" (1964), "Τόντα Ράμπα" (1956), "Ο φτωχούλης του Θεού" (1956), "Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά" (1946), "Ο καπετάν Μιχάλης" (1953) "Ο Χριστός ξανασταυρώνεται" (1954), "Αναφορά στον Γκρέκο" (1961) που εκδόθηκε μετά τον θάνατο του.

Ως ποιητής έδωσε δύο μεγάλα έργα : την "Οδύσσεια" (1938), για το οποίο διέθεσε 13 χρόνια δουλειάς και αποτελείται από 33.333 στοίχους, και τις "Τερτσίνες" (1960).
Όμως το έργο του Νίκου Καζαντζάκη δεν περιορίζεται μόνο σε λογοτεχνικά βιβλία και μυθιστορήματα αλλά και σε θεατρικά , σχολικά , και φιλοσοφικά βιβλία. Το 1957 ο Νίκος Καζαντζάκης ετοιμάστηκε να επισκεφτεί την Κίνα, μετά από πρόσκληση της κινεζικής κυβέρνησης. Δεν πρόλαβε όμως γιατί αρρώστησε βαριά και τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου πέθανε σε κάποια κλινική της Γερμανίας.

 
 
 
 

 



 
 
 
ΑΡΧΙΚΗ | ΔΙΑΜΟΝΗ | ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ | ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ | ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
copyright © 2009 - www.sogiorkaapts.gr - Με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος - Σχεδιασμός - Ανάπτυξη ENTERCITY